www.reconnet.pl Strona Główna
FAQ  Szukaj  Użytkownicy  Grupy  Statystyki  Rejestracja  Zaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Jaka rama jest najlepsza?
Autor Wiadomość
Valdi 


Pomógł: 9 razy
Wiek: 46
Dołączył: 29 Sie 2007
Posty: 957
Skąd: Litwa-Vilnius
Wysłany: 2013-08-20, 20:18   Jaka rama jest najlepsza?

No właśnie...alu, chrom-molibden, żelazo? Osobiście mam alu, ale czasem się zastanawiam, czy nie zmienić. Co Wy na to?
_________________
http://wild-terra.blogspot.com
 
     
Bubel 


Pomógł: 6 razy
Wiek: 29
Dołączył: 08 Wrz 2011
Posty: 545
Skąd: Łódź
Wysłany: 2013-08-21, 06:50   

prosta gruba stal! jak rower spadnie Ci ze skarpy na żwirowni w kamienie to tylko się porysuje a nie popęka w pi*du ;) (oparte na własnych doświadczeniach)
turystyka to nie extremalny sport na czas wiec bujanie się z ramą lżejszą o 1,5-2kg chyba jest niewarte zachodu.
 
 
     
puchalsw 
Skandynawski Oprawca


Pomógł: 20 razy
Wiek: 46
Dołączył: 07 Lis 2009
Posty: 1826
Skąd: Zielona Białołęka
Wysłany: 2013-08-21, 09:20   

Bubel napisał/a:
prosta gruba stal! jak rower spadnie Ci ze skarpy na żwirowni w kamienie to tylko się porysuje a nie popęka w pi*du ;) (oparte na własnych doświadczeniach)
turystyka to nie extremalny sport na czas wiec bujanie się z ramą lżejszą o 1,5-2kg chyba jest niewarte zachodu.


Mam wrażenie, że powtarzasz mit, który opiera się na porównaniach wczesnych ram aluminiowych z ramami stalowymi.

Wytrzymałość:
Najlepiej udowodniła to firma HARO, która robi chyba jedne z lepszych ramy BMXowe. Ich "bajki" oparte o ramy alu śmigały równie śmiało jak stalowe, będąc lżejszymi i sztywniejszymi. Ale to BMX. Diabelne obciążenia, skręty i naprężenia jakich normalna rama nie musi znosić.
W turystyce, czy "niedzielnym" MTB nie masz aż takich obciążeń.
Sztywność
Stal ma fajny oldschoolowy wygląd (cienkie rurki), ale rama musi być zbudowana z cienkich rurek, aby jej waga była znośna. Jednak im cieńsza rurka, tym mniejsza sztywność ramy. A jak ważna jest sztywność ramy w turystyce można się przekonać, jak się załaduje rower ciężkimi sakwami.

W aluminium przekroje masz znacznie większe (zwiększa to sztywność ramy) bez dokładania niepotrzebnej wagi.
Skoro aluminium jest takie "cienkie" dlaczego większość rowerów MTB, czy crossów to alu?
Oczywiście dochodzi tutaj jeszcze argument ceny.. dobra rama stalowa kosztuje niemało.

A pogięta rama stalowa też do niczego się nie nadaje. No chyba że ktoś lubi ryzyko, i nie waha się zjeżdżać na takiej ramie która w każdej chwili może się rozlecieć (udar może spowodować osłabienie stali, i późniejsze pęknięcie - tak jak w kaskach powypadkowych).

Co do ekstremalności turystyki. Te 2kg więcej na wielokilometrowych podjazdach zaczyna się liczyć. A jak to pomnożymy przez kilka takich podjazdów w ciągu 2-3 dniowej wyprawy...

Nie twierdzę, że stal jest gorsza od alu. Dottore robi fajne rowery w oparciu o stalowe ramy. Przecież na takim pojechał Dottore do Łeby.. Ale nakłanianie do zmiany alu na stal, bo "popęka na żwirowni" to chyba za wiele
_________________
F..k it, I'll Do It Myself!
 
     
Bubel 


Pomógł: 6 razy
Wiek: 29
Dołączył: 08 Wrz 2011
Posty: 545
Skąd: Łódź
Wysłany: 2013-08-21, 09:42   

Puchal - biorę pod uwagę jedynie własne doświadczenie. osobiście złamałem jedną ramę alu, stalowej ani jednej. wszystkie moje rowery miały ramy stalowe. jeździłem nimi z potrójnymi sakwami i przyczepą po terenach wyżynnych, czasami górzystych. średnica rur to przeważnie ~4cm.
Preferuję kupowanie używanych starych rowerów i doprowadzanie ich do stanu lepszego- dlaczego? wychodzę z założenia że ktś już ten rower katował, a skoro wytrzymał to prawdopodobnie jest pozbawiony wad produkcyjnych (kiepskie spawy itp)

Że Dottore takowym pojechał wiem bo mieliśmy pogawędkę na jego temat (pokraczny ten rowerek ale ma swój urok), w której obaj jako zapaleni "bikersi" uznaliśmy że stal najlepiej spełnia wymagania które naszym rowerom stawiamy.

NIEMNIEJ! chyba źle (niezgodnie z tematem) sformuowałem poprzedni post, stąd wyjaśnienie:
Valdi napisał/a:
No właśnie...alu, chrom-molibden, żelazo? Osobiście mam alu, ale czasem się zastanawiam, czy nie zmienić. Co Wy na to?

Moim zdaniem rama która jeszcze Cie nie zawiodła (nie pękła, nie wygięła się) nie powinna być zmieniana w ogóle. Najbardziej cenionym przeze mnie atrybutem jest bezawaryjność którą to najwidoczniej Owa(Twoja alu) posiada. Osobiście najbardziej cenię ramy stalowe które nigdy mnie nie zawiodły.
Niemniej jeśli cenisz inne cechy definiowane przez materiał (lekkość, kształt, wykrywalność przez radary, sztywność, czy kolor) nie mam zdania.
Swoim poprzednim postem nie chciałem sugerować że warto zamieniać alu na stal, gdy to pierwsze w pełni zdaje egzamin.

:mrgreen:
 
 
     
Zirkau 


Pomógł: 18 razy
Wiek: 102
Dołączył: 29 Maj 2010
Posty: 1984
Skąd: Zirkau
Wysłany: 2013-08-21, 10:34   Re: Jaka rama jest najlepsza?

Valdi napisał/a:
Osobiście mam alu, ale czasem się zastanawiam, czy nie zmienić. Co Wy na to?


jak padnie, to wymienisz. Ja rozglądam się za Cro-Mo. Stal niby fajna, ale ciężka. Alu nie jest dużo lżejsze niż stal - aby była odpowiednia wytrzymałość musi być grube. Triki 4 (3w1) cienkościennych rurek też czasem się sprawdza, ale optycznie to wciąż pozostają grube.
Spawanie alu? Dziś już nie problem, w wielu miejscach można to naprawiać.

Osobiście nie zrzucam roweru ze skał, ale schodami zjeżdżałem wiele czasu i jakoś moje alu dawało radę.
Materiał w sumie nie jest aż tak istotny, liczą się cechy faktyczne. Alu niby lżejsze ale słabsze, muszą być grubsze ścianki. No i nagle się okazuje, że już nie tyle materiał co sposób zrobienia ramy decyduje o jej rzeczywistej wytrzymałości.

Dla poczytania:
http://wyprawa.nonstopadv...cz-o-rowerach/.
 
     
Valdi 


Pomógł: 9 razy
Wiek: 46
Dołączył: 29 Sie 2007
Posty: 957
Skąd: Litwa-Vilnius
Wysłany: 2013-08-21, 16:05   

Dochodzi jeden fakt, chrom-molibden pięknie "spija" drgania, to jedyny argument chyba, dlaczego lepszy jest od alu. Nie forsuje też wymiany, chciałem poznać wasze zdanie na ten temat
_________________
http://wild-terra.blogspot.com
 
     
Prowler 
motórzysta


Pomógł: 7 razy
Wiek: 35
Dołączył: 28 Wrz 2009
Posty: 789
Skąd: Białystok
Wysłany: 2013-08-23, 16:56   

Zirkau napisał/a:
Spawanie alu? Dziś już nie problem, w wielu miejscach można to naprawiać.


w "cywilizowanych" obszarach kraju i świata może i nie problem gdy chodzi o jakąś drobnostkę. O fachowca który pospawa element który ma przenosić jakieś obciążenia i zrobi to jak należy już wcale nie tak łatwo ,a gdy dojdzie do tego gwarancja na spaw to już całkiem krucho się robi. Trzeba się naszukać deko.
A stal ? No cóż czy to w Polsce w co większej wiosce znajdzie się ktoś ze spawarką co zrobi robotę jak należy a i w takiej Afryce większego problemu nie będzie.
_________________
Podobno grzeczni chłopcy idą do nieba, a niegrzeczni idą ... tam gdzie chcą
"boga nie ma jest motór"
kanał yt https://www.youtube.com/u...ew=0&shelf_id=0
 
     
hejtyniety 
Doktor Ojtam Ojtam


Pomógł: 7 razy
Wiek: 32
Dołączył: 08 Maj 2010
Posty: 710
Skąd: Katowice
Wysłany: 2013-08-23, 17:06   

oj koledzy, koledzy, widzę, że powoli wchodzimy na etap dyskusji porównywalny z wyższością świąt bożego narodzenia nad świętami wielkiej nocy :584:

Po pierwsze musimy wyraźnie zdefiniować czego od ramy oczekujemy. Ja w turystyce oczekuje przede wszystkim trwałości i niezawodności, na drugim miejscu jest komfort jazdy, reszta poleci mniej więcej tak: łatwość naprawy, cena, waga, sztywność, odporność na korozje, wygląd..

Stąd też polecam metal lub crmo. Niska sztywność jest zaletą bo raz, że tłumi drobne drgania to jeszcze rozprasza obciążenia, które przy sztywnej ramie kumulują się na spawach. Nie zależy mi na wadze, bo ona gubi się i tak gdzieś pomiędzy butelką wódki, zapasem pomidorów i arbuzem. Po prostu i tak praktyka pokazuje, że nawet jak zjedziemy te parę deko z masy roweru to i tak później dokładamy trochę niepotrzebnych pierdół w bagażu :)

Stara zasada lepsze jest wrogiem dobrego, więc jeżeli mamy coś co działa to nie ruszajmy tego za szybko. A druga zasada, popularny KISS, sugeruje, żeby raczej starać się upraszać niż komplikować ;-)
_________________
double-bit axe thrower
 
     
Valdi 


Pomógł: 9 razy
Wiek: 46
Dołączył: 29 Sie 2007
Posty: 957
Skąd: Litwa-Vilnius
Wysłany: 2013-08-23, 21:53   

No i Doktore pojechał po bandzie ;)
_________________
http://wild-terra.blogspot.com
 
     
thrackan 
Manufaktura strużyn


Pomógł: 10 razy
Wiek: 32
Dołączył: 16 Cze 2009
Posty: 936
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-08-23, 22:06   

Na najbliższy zlot to i pewnie po wodzie się nauczy jeździć ;-) .
_________________
Kilka zdjęć: http://www.23hq.com/thrackan/album/list
 
 
     
puchalsw 
Skandynawski Oprawca


Pomógł: 20 razy
Wiek: 46
Dołączył: 07 Lis 2009
Posty: 1826
Skąd: Zielona Białołęka
Wysłany: 2013-08-25, 22:14   

Z Dokttore nie wchodzę w dyskusje tylko w trzech tematach:
- spawanie
- rowery
- struktura etniczna taniej siły roboczej w południowych stanach USA przed wojną secesyjną
:-D
_________________
F..k it, I'll Do It Myself!
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 9