Czeczota z czereśni .

Kącik złotych porad

Moderatorzy: Morg, GawroN, thrackan, Abscessus Perianalis, Valdi, Dąb, puchalsw

Wojan
Posty: 9
Rejestracja: 17 lut 2013, 20:51
Lokalizacja: okolice Raciborza
Płeć:

Czeczota z czereśni .

Post autor: Wojan »

Patrząc na Wasze fotki pozazdrościłem ;-) i sam chcę coś wystrugać....
Niestety nie znalazłem jeszcze czeczoty z brzozy. Udało mi się namierzyć w czereśni przeznaczonej do wycięcia w ogrodzie znajomych.
Jednak jestem w temacie zielony i proszę o rady. Czy postępować tak jak z innymi rodzajami
drzew ,czy z drzewami owocowymi jest inaczej ?
Moja czeczota ma ok. 27 cm dł,17 szer, i ok. 9cm grubości. Najbardziej kształt odpowiada misce. Na razie trzymam w garażu w reklamówce i mam zamiar po każdym struganiu szczelnie ją tak zawijać aby powoli wysychała.
Awatar użytkownika
puchalsw
Posty: 1742
Rejestracja: 07 lis 2009, 13:36
Lokalizacja: Zielona Białołęka
Tytuł użytkownika: Skandynawski Oprawca
Płeć:

Post autor: puchalsw »

Wojan, generalnie jest to temat rzeka.
Stosuj się do poniższych zasad. Mam nadzieję, że koledzy Slaq, Pasikoniek, czy Piotrek-cz coś od siebie dodadzą:

- zaraz po odcięciu czeczotki, zawiń ja w worek foliowy (ale ne hermetycznie) i trzymaj w suchym, chłodnym miejscu. Nie susz, nie kładź na kaloryferze.
- im wcześniej zaczniesz na niej pracować tym lepiej. Wysuszona, sezonowana czeczota nadaje się do obróbki maszynowej, i stanowi dobry materiał na oprawę noża. Ale jako suchy i sezonowany kawałek drewna będzie cholernie twarda. Nich chcesz jej obrabiać ręcznie. Wiec zabieraj się za nią od razu.
- strugaj co dziennie po godzinę. W ten sposób prace rozłożysz sobie na dłużej, dając czeczocie czas na wyschnięcie. Każdego dnia po skończonej pracy chowaj ja do wspomnianego worka, i "hartuj".
Hartowanie tutaj oznacza powolne schnięcie, ale nie zbyt gwałtowne, co przeciwdziała pękaniu.